woensdag 19 december 2012

Dubbelen zakjes


In dit mandje zit een spelletje waarmee de kinderen de dubbelen oefenen.


De kinderen zoeken twee zakjes en voelen of er evenveel inzit.
Ze leggen hierbij de getal kaartjes neer. En het erbij teken.

De kinderen zoeken het is teken en leggen het antwoord erbij. Ze kunnen dit antwoord natellen door de balletjes in het zakje te tellen.

Hier zie je de inhoud van een zakje.


maandag 17 december 2012

Dubbelen sommen maken met een spiegel


Op een stuk karton hebben we een som geschreven. (een dubbele). Op de achterkant hebben we met plaksteentjes van de zeeman 8 geplakt.


Aan dat karton hebben we een spiegel geplakt.


Als je het stukje met de plaksteentjes omhoog doet kun je alle steentjes tellen (ook die in de spiegel). Zo zie je wat het antwoord is op de som!

Geld rekenen met een dobbelsteen. Met werkblad


Met dit werkblad gaan we sommen maken met eurocenten.


Op een dobbelsteen hebben we muntjes geplakt.


met de stempels kunnen we op het werkblad stempelen wat er gegooid is.


Op het voorbeeld zie je 50 cent


en 20 cent.


Met stift schrijven ze het antwoord op. Zo oefenen ze met het optellen van de muntjes.

Werkblad!

Spiegelen met werkblad!

 Met dit werkje maken de kinderen spelenderwijs kennis met spiegelen. De kinderen hebben een kaartje met een afbeelding.

Ze pakken een stift.


En proberen dit na te tekenen!

Werkblad!

Dubbelen met werkblad!

 Bij dit werkblad oefenen de kinderen met dubbelen. Op het voorbeeld zie je een aantal honden staan.


De kinderen tellen de honden en vullen deze in achter het woordje getal.

Ze tekenen eronder de dubbelen. (dit mogen ook rondjes zijn aangezien de hondjes nogal moeilijk zijn :) )

Nu gaan ze ze allemaal tellen. Hoeveel is dus het dubbele van 6?
Werkblad!

Spiegelen met auto's met werkblad!


Met dit werkblad gaan we sommen maken met de dubbelen!


op het werkblad leggen de kinderen auto's neer. Ze mogen zelf weten hoeveel ze er neerleggen. Op dit voorbeeld zijn het er 2.


Dan pakken ze de spiegel erbij en maken nu de som. Op dit voorbeeld zie je 2+2=


Bij de cijferkaartjes zoeken ze naar het juiste cijfer.
Werkblad!

Geld rekenen met portemonnees!

 Met dank aan Eva hebben we voor het geld rekenen mooie portemonnees!


op het sterretje staat een bedrag wat de kinderen in de portemonnee mogen doen. Het optellen van de verschillende muntjes vinden de meeste kinderen erg moeilijk.

Dubbelschema met werkblad


Dit spelletje is gemaakt van een gekopieerde bladzijde uit het schrift. De kinderen vinden deze les in het schrift erg moeilijk. Dit komt mede doordat hij heel onoverzichtelijk is. Nu hebben wij het schema ingevuld en los geknipt.


 Op het voorbeeld zie je 6 rondjes (ook in de vijfstructuur)


De kinderen zoeken hierbij de 6 als dubbelen,


pakken erbij de som 6+6


en leggen het goede antwoord neer.

Werkblad!

Spiegelen met werkblad


Op dit werkblad mogen de kinderen met kraaltjes (uit de kralenplank) het gespiegelde neerleggen.
De dikke lijn in het midden is de spiegellijn. Kunnen de kinderen hetzelfde aan de andere kant neerleggen??



vrijdag 7 december 2012

Geldrekenen: groepje munten

 In het schrift moeten de kinderen groepjes maken van bijvoorbeeld 10 cent. De kinderen vinden dit meestal erg moeilijk. Om dit vooraf te oefenen hebben we bij groep 4 tongspatels geleend!


Op die spatels hebben we speelgeld geplakt. Op veel verschillende manieren.
Op de bovenste spatel zie je 5ct, 5ct en 5ct = samen 15ct dus dan mag deze spatel in het bakje van 15 cent.


De kinderen tellen hoeveel er op de spatel staat en stoppen de spatel in het goede bakje.

De dubbelen op het rekenrek


In een bakje liggen ijslolliestokjes met daarop met een pons gemaakte rondjes.
Met deze oefening oefenen we de dubbelen op het rekenrek en het noteren in een splitsschema. De kinderen zoeken 2 dezelfde stokjes.


Ze tellen hoeveel rondjes dat samen zijn. Op dit voorbeeld zie je 6  rondjes. Ze leggen de twee stokjes op de zwarte kaart met het cijfer 6


Uit het bakje pakken ze de rondjes die bij deze dubbele splitsing hoort. Op dit voorbeeld zie je de cijfer rondjes 3 en 3.

Splitshuisjes met knijpers


Splitshuisjes waarbij we de splitsingen weer gaan inoefenen. De kinderen hebben de afgelopen weken veel geoefend met materiaal tijdens het splitsen. Nu gaan ze proberen de splitsingen in te oefenen.
Op de knijpers staan splitsingen (sommen) geschreven. De kinderen maken de som en knijpen hem bij het goede huisje.

Getalkaart bij het rekenrek


Op pinterest zag ik dit idee. Wat een mooie manier om inzichtelijk te maken wat een getal is. We koppelen dit aan het rekenrek aangezien we de afgelopen week hebben kennis gemaakt met het rekenrek.
De kinderen pakken een getalkaart. Op dit voorbeeld is het 19. Ze gaan 19 op het rekenrek neerzetten.


Dan vouwen ze het kaartje open en zien dan dat ze op het bovenste gedeelte 10 kralen moesten zetten en op het onderste gedeelte 9 kralen.


Op de achterkant van het kaartje kunnen ze controleren of ze het goed hebben gedaan!

Rekenrek met ministek


Op de zolder kwam ik een doos tegen met ministek. Jeugdsentiment zeg!
Daar gaan we natuurlijk weer mee rekenen. Op een bordje is met stift een rekenrek getekend. met de rode en witte vierkante stukjes maken de kinderen aantallen van het rekenrekje.
Op de zalmkleurige stukjes schrijf ik nog een getal zodat ze die eronder kunnen steken.


Strootje trekken met speelgeld

 Een spelletje a la strootje trekken. In een potje zitten ijslolliestokjes met daarop speelgeld geplakt
de kinderen mogen 1 voor 1 een stokje uit het potje pakken. Ze tellen de muntjes bij elkaar op. Is dit samen 10 cent dan mogen ze het stokje houden. Is het meer of minder dan 10 cent dan moet hij terug in de pot. Wie heeft de meeste stokjes?

Splitsen met bouten en moeren


Met wat bouten en moeren gaan we de splitsingen inoefenen. De kinderen hebben de afgelopen weken erg veel geoefend met de splitsingen en het gaat echt super goed!
Op de bouten staat een getal. Die splitsing gaan ze oefenen.


In de bak met moeren zoeken ze de bijbehorende getallen en een erbij teken.


en nu draaien maar aan de bout!