Pagina's

donderdag 28 maart 2013

Splitsen met een lieveheersbeestje!


Met hele grote dank aan Karin (www.roodmetwittestippen.nl) Die voor ons een lieveheerstbeestje heeft genaaid.
De kinderen hebben een werkblad en het lieveheerstbeestje nodig om de splitsingen te maken.

 Hier het voorbeeld van een splitsing van 9. Op het werkblad staat een getal. Die maken ze met stippen aan de ene kant van de streep. Hoeveel stippen moeten er dan aan de andere kant?

zaterdag 23 maart 2013

Rol zeg en hou hele en halve uren

Via pinterest zagen wij dit spel en wij hebben hem aangepast naar een spel met klokkijken.
De uitleg is best even ingewikkeld dus ik hoop het goed uit te leggen!

Er is een vel met 6 vakken erop. 
Bij die vakken staat een dobbelsteen afbeelding.
Op elk vakje ligt een kaart.
Naast dit vel ligt een stapel met kaartjes.

Aan het begin van het spel leg je alle kaarten op het vel. 1 kind begint en rolt de dobbelsteen. Hij leest de dobbelsteen af en pakt het kaartje wat op het vel ligt. Weet hij hoelaat het op de klok is van het kaartje dan mag hij het kaartje houden. Daarna legt hij een kaartje van de stapel op het lege plekje weer neer.

Er zitten ook kaartje tussen waardoor ze hun kaartjes moeten teruggeven of een kaartje van een ander mogen pakken. Ze vinden dit erg spannend!





vrijdag 22 maart 2013

Sommen met kleurtjes


De kinderen maken sommen met de gekleurde vakken. Zo zien ze dat er meerdere sommen van 3 getallen gemaakt kunnen worden. Erbij sommen en eraf sommen. Het werkblad zit onder de foto!


Erbij 1 sommen


Om de sommen te oefenen met erbij 1 sommen hebben we een bingo gemaakt. Er is een kind de spelleider en de andere kinderen hebben een bingo kaart met antwoorden.
De spelleider noemt de som op en de kinderen kijken op hun bingo kaart of ze het antwoord hebben.
Zo ja dan zetten ze een kruis op het cijfer.



Erbij en eraf som met sterren en wolken



Met dit werkblad leren de kinderen dat er 2 sommen gemaakt kunnen worden. Ze hebben een blad met 7 sterren erop. Ze kunnen een wolkje kiezen zie ze op hun blad neerleggen. Het wolkje bedekt een aantal sterren. Zo maken ze een erbij som. Op het bovenste blad zie je dat het wolkje op 3 sterren ligt. De som die gemaakt is 3+4=7 en 7-3=4


Gezocht samen 8


Voor dit werkje hebben de kinderen 3 dobbelstenen nodig en veel geluk :) Ze zijn op zoek naar een som met de uitkomst 8.


Ze gooien de die dobbelstenen. Als de uitkomst samen 8 is mogen ze de som schrijven op hun blad. Wie heeft als eerste zijn blad vol?



donderdag 21 maart 2013

Sommen maken met blokjes

De kinderen moeten sommen maken zoals 4+3= en 14+3=
Hierbij moeten de kinderen de makkelijke som in de 14+3 herkennen. 


hiervoor hebben we blokjes gebruik met getallen erop. DE som 4+3 zit vastgeplakt aan een kartonnetje. de kinderen maken de som en zoeken het antwoord.

 
Daarna legen ze een 1 voor die makkelijke som


en leggen het antwoord neer.

Sommenmaken met kippen en eieren


Bij de Wibra hebben ze leuke kippen en eieren! Hiermee gaan we sommen maken.
Op de kip staat een getal. Dit is het antwoord van de som


Op de eieren staat een som.


De kinderen doen de ei bij het goede kippetje aan zijn stok!


woensdag 6 maart 2013

Wat koop je voor 10 euro


Bij dit spel oefenen we het uitrekenen wat we kunnen kopen met 10 euro. De kleurenprinter op school was leeg (zal dat door ons komen????) dus helaas een keer een spel in het zwartwit. Het werkblad hieronder is wel in kleur.


Om een beetje in de belevingswereld van de kinderen te kruipen hebben we speelgoed plaatjes gekozen.






Geldrekenen met ah mini's


Lang leve Ayse die bij de ah werkt. Wij gaan geld rekenen met de mini's! De kinderen waren erg enthousiast .

 Op de mini's zelf heb ik ook het bedrag geschreven aangezien ze het heel erg moeilijk blijven vinden hoe ze hun boodschappen bij elkaar moeten optellen. Dit helpt hun op weg.


 En heb je de boodschappen dan moet je ook nog zoeken naar de juiste euro's erbij!


maandag 4 maart 2013

Eraf sommen met controlestrook


De kinderen oefenen erafsommen op het rekenrek. Met dit werkblad controleren de kinderen of ze het goed uitrekenen. Ze leggen de som op tafel met de controlestrook open (deze zit eraan met plakband)
ze kijken naar de som en tellen rondjes terug. Op dit voorbeeld dus 10. Ze beginnen onderaan. Dit is hetzelfde als op het rekenrek.


Als ze het antwoord weten klappen ze de controlestrook om en controleren ze of ze het goed hadden.

Hieronder de sommenkaarten (Wel met de sommen erop als je doorklikt. Snap nog steeds niet dat ik ze niet zie hier ;) )


Taartjes kopen geldrekenen


 Om te oefenen met tellen in stappen van 2 en geldrekenen is dit spel gemaakt.
Met foam zijn de taartstukken gemaakt. We hebben in totaal 5 taarten. Deze taarten liggen op tafel. daarnaast hebben we een stapel met kaartjes waarop verschillende bedragen staan.(in stappen van 2).
Om de beurt mogen de kinderen een kaartje van de stapel pakken en het aantal stukken pakken die bij het bedrag hoort. Op de onderkant van de stukken staat een 2 geschreven zodat ze de stappen van 2 visueel zien.



 Hier zie je dat er een kaartje van  € 4,- is gepakt. je mag dus 2 stukken taart pakken. Wie heeft er aan het eind van het spel de meeste stukken??





Kwartet dobbelstenen


 Om te oefenen met de dobbelstenen optellen is dit kwartet spel gemaakt. Tot nu toe hebben we alleen geoefend met twee dobbelstenen maar vanaf nu is het ook de bedoeling dat we ook drie dobbelstenen gaan optellen.


 Hier zie je een voorbeeld van een kwartetsetje. De plaatjes met de dobbelstenen is de kaart die je hebt. De sommen eronder zijn de kaarten die je moet vragen.
Je kunt dus bijvoorbeeld als je het eerste plaatje hebt vragen aan een ander: heb jij van samen 8 de 5+3?

Hieronder het kwartetspel!


Rekenmuurtje




















We gaan op verschillende manieren de sommenmuurtjes/ rekenmuurtjes oefenen. Op de houten blokjes is er met schoolbordverf vakjes gemaakt zodat ze met krijt hun eigen muurtjes kunnen bedenken.






Met foam heb ik baksteentjes gemaakt waarop de cijfers al geschreven zijn. op de kaartjes zitten al wat stenen geplakt. De kinderen maken de sommenmuurtjes af. We hebben kleine en grotere muurtjes.


Op houten blokjes hebben we cijfers geschreven waardoor de kinderen kunnen experimenteren met het maken van rekenmuurtjes.

Klok zetten met een dobbelsteen

 We spelen dit spel met dobbelstenen en de houten klokjes. Jennifer kwam op het idee om met dobbelstenen te rollen en dan de tijd die je rolt op de klok te zetten! Met twee dobbelstenen kun je natuurlijk maximaal 12 gooien dus komt dat eens mooi uit!


Hier is nu 7 gegooid. En zo oefenen we ook nog eens het aflezen van de dobbelstenen.


Op het houten klokje zetten ze 7 uur.


En omdat we nu ook de halve uren oefenen kunnen ze ook half zeven op de klok neerzetten.