Pagina's

woensdag 17 april 2013

Een miniwinkel


Voor het geldrekenen hebben we de mini's weer uit de kast gehaald! De kinderen vinden het zo erg leuk om winkeltje te spelen. En voor ons is dat natuurlijk mooi omdat ze daarmee het geld rekenen oefenen. 
De kinderen moeten nu oefenen met betalen en uitrekenen wat ze terug krijgen. 
En met dank aan Bart die weer eens heeft moeten timmeren :) We hebben een plank hout gebruikt met daarop fotozakken en een stukje krijtbord. 

dinsdag 9 april 2013

Eraf sommen met tulpen

Bij dit werkblad willen we voor de kinderen het inzichtelijk maken dat als je 16-2 maakt dat 6-2 een simpelere som is.
Het tiental blijft staan doordat we die een andere kleur hebben gegeven zien ze het verschil.






Ballensommen


De kinderen oefenen met de ballen dat ze verschillende sommen kunnen maken. Het gaat steeds om deze 3 getallen. Ze maken erbij en eraf sommen.



Werkblad

Spel met een gootsteenmatje

Bij de wibra hebben ze gootsteenmatjes en daarmee hebben wij een spel gemaakt. Ze spelen dit met 2 kinderen. Ze hebben de dobbelsteen met daarop erbij 2 en eraf 2. Wie is er als eerste van de mat af?
Dit spel duurt best lang :)


we oefenen sommen maken met erbij en eraf 2

Gekleurde sommen


Bij dit werkblad maken de kinderen 2 eraf sommen van de erbij som.
We hebben het inzichtelijk voor ze gemaakt aan de hand van de kleurtjes. Zo hopen we dat ze zien wat de bedoeling is van de som. In hun schrift staan er geen kleurtjes en we merken dat ze nu goed doorhebben wat ze bij de som moeten doen!

Werkblad!

Splitsen boven het tiental


De kinderen oefenen te splitsen van een tiental met 10 + ..
We hebben 10 dopjes aan elkaar gelijmd. ze pakken dus in 1x een tiental en dan de lossen cijfers.


Sterren sorteren

De kinderen moeten sterren tellen aan de hand van de punten aan de sterren. Ze sorteren deze door de in de potjes te doen.

Werkblad sterren

donderdag 4 april 2013

Sommenmachine met wc rollen


Met 2 wc rollen, balletjes en een stuk papier hebben de kinderen een eigen sommenmachine.
De kinderen maken de sommen die op de kaartjes staan en stoppen daarbij de ballen in de machine.
daarna tellen ze wat het antwoord is.




Sommen doos


Met een doos en ijslolliestokjes gaan de kinderen oefenen met sommen automatiseren.
op de doos staan de antwoorden. je hebt bijvoorbeeld een rij met antwoord 1 een rij met antwoord 2 enz.
Ze hebben een bak met stokjes. Op die stokjes staan sommen. In welke rij moet het stokje komen?


Eraf sommen maken van een erbij som


In het schrift van alles telt staat een opgave waarbij de kinderen oefenen met sommen maken met 3 getallen. Ze beginnen met een erbij som en met het antwoord gaan ze eraf sommen maken.
Om dit inzichtelijker te maken hebben we de vakjes kleurtjes gegeven. Zo zien ze waar welk cijfer komt. Hopelijk geeft dit hun inzicht in wat ze aan het doen zijn.


We oefenen ze ook met spatels waar de sommen al op staan. Kunnen ze de goede spatels vinden bij de erbijsom? ( die hebben we namelijk vastgeplakt) 

En we oefenen het met magneetjes. 

Het antwoord hebben we groot gemaakt zodat ze zien dat die centraal staat. Want met het antwoord van de som beginnen de erafsommen.






dinsdag 2 april 2013

Sommen maken met een vast antwoord


De kinderen moeten in hun schrift sommen maken met een vast antwoord
Ze vinden dit erg moeilijk om te zien dat een erafsom met een groter getal moet beginnen dan het antwoord.
We oefenen dit met paperclips. DE 4 op dit blad hebben we goed vastgeplakt. Ze kunnen er dus niet vanaf!


Nu mogen ze zoveel paperclips ze willen aan het blad vastpinnen. hier op het voorbeeld zijn het er 8



Nu halen we de paperclips er weer af. Maar die 4 zitten natuurlijk vast dus die krijgen we er niet af. We tellen nu hoeveel we eraf hebben gehaald.


En zo schrijven we de hele som op.

Werkblad paperclipsommen

Bus of trein sommen


Met blikken van de postcodeloterij en magneetpapier hebben we dit spel gemaakt.Om een beetje in de belevingswereld van de kinderen te blijven hebben we kleine mister beans die in de trein gaan zitten.
In het schema staat hoeveel er in de trein gaan en hoeveel er uitstappen. Ze gebruiken hierbij de  poppetjes.



Ook met kleine poppetjes op een grote gelamineerde trein oefenen de kinderen eraf sommen.